Sinopsis (Komsas Tingkatan 1) 

Prosa Tradisional Asal Padi : Sinopsis (Komsas Tingkatan 1) 

Sinopsis 

Cerita ini mengisahkan sepasang suami isteri yang kaya telah meninggal dunia. Kedua-dua orang anak lelaki mereka yang masih kecil dianiaya oleh penjahat.  Harta yang tinggal hanyalah sebuah kolam ikan. Suatu hari, Si Bongsu melihat tujuh orang perempuan sedang bersiap-siap untuk pulang ke kayangan. Si Bongsu mendapat keizinan untuk ke kayangan. Di kayangan, Si Bongsu ditinggalkan sendirian.  Dia melihat sesuatu yang berkilau-kilau seperti emas, sedang dijemur di tengah-tengah dusun.

Rupa-rupanya, sesuatu yang berkilau-kilau itu ialah padi. Si Bongsu ingin meminta sedikit padi untuk ditanam di bumi tetapi tidak dibenarkan oleh empunya padi itu. Apabila berpeluang, Si Bongsu mengambil segenggam padi lalu melarikan diri. Dia dapat ditangkap lalu dicederakan oleh empunya padi hingga tumitnya luka. Si Bongsu bermohon supaya dia dibenarkan bekerja dengan empunya padi. Si Bongsu berjaya menyembunyikan segenggam padi dan memberitahu empunya padi bahawa dia mahu kembali ke bumi.

Di bumi, Si Bongsu menanam padi dan berbuah dengan lebat tetapi padi di kayangan sudah tidak menjadi kerana daya hidup padi di kayangan telah hilang. Empunya padi telah menghantar burung pipit untuk menyiasat jika padi hidup di bumi. Burung pipit pulang ke kayangan lalu melaporkan bahawa tiada tanaman padi di bumi. Namun empunya padi tidak percaya lalu menghantar Si Tekuri pula.

Si Tekuri akan membunuh pipit jika di bumi ada padi jika sebaliknya, pipit akan membunuh Si Tekuri. Sebaik-baik tiba di bumi, Si Tekuri mendapati burung pipit berkata bohong, lalu Si Tekuri berkelahi dengan burung pipit. Burung pipit telah kalah lalu kerongkongnya disepit oleh Si Tekuri dengah kuat hingga temboloknya telah beralih ke arah tengkuknya. Itulah punca tembolok burung pipit berada di tengkuknya dan inilah asal usul padi di bumi.

.

This entry was posted in Bahasa Melayu. Bookmark the permalink.

Leave a comment